22 June 2012

mood : rajin

assalamualaikum budak-budak . hehehe . aku rajin ? hmm , macam tak percaya je kan . selalu malas je memanjang . kihkih . sekali sekala rajin . tak kan nak malas jeee kan ? hari jumaat . so , aku cuti . oyeahh .
bila cuti rasa macam nak buat sesuatu jaa . mengemas ? malas . membaca ? dah dah . Dara.Com . hehe .
tadi kat pasar cari Hijabista  edisi Julai tapi tak sampai lagi . terus sambar Dara.Com edisi Julai . yang cover depan Ainaa Tasnim tuuu . Model TUDUNGPEOPLE  . tehee :) . cantik .

eh . intro aku panjang sungguh . hari ni aku rajin memasak . huh . aku masak masakan paling simple diduniaaaa . daging bakar dan yang lain laaa . meh sini gua kongsi resipi yang gua masakk tuu . bangga !
mula-mula kita kena sajikan gambar hasilnya dulu .



hasilnya . macam rendang kan ? 

\

daging yang dibakar atas kuali non-stick


masa cuti sekolah hari tuu aku guna ikan pari . kali ni tukar guna daging pulak . pes dia tu sungguh la senang nak buat .

pes :
1. halia ( ikut suka )
2. serai 4 batang ( ikut suka )
3. bawang besar 2 biji je
4. cili kering 8biji . nak pedas sila tambah .

caranya :
1. kisar semua bahan-bahan tu
2. panas kuali , masuk minyak sedikit
3. masuk bahan kisar tadi .
4. masuk gula dan garam 
5. didihkan sampai jadi pekat .

salutkan dengan daging yang bakar tadi . bakar lagi sekali untuk garingkan pes tu .. k , siap .
senang kan ?
 lepas tu meh try resipi bubur caca paling mudah dan termudah diabad ini . kahkahkah . 

1 . rendam caca tu dalam air . ** aku tak tau la org panggil benda warni-warni tu apa .
2. santan 
3. ubi keledek dipotong dadu
4.gula dan garam

rebus keledk sampai hempuk . lepastu masukkan santan dan caca sekali gus . tunggu mendidih . masuk gula dan garam . dan siap . hasilnya ....

done . untuk entry aku kali ni . byee :) .

No comments: