27 January 2012

pertemuan singkat .

aku berjalan perlahan-lahan dipersisiran pantai menikmati keindahan alam yang Tuhan ciptakan untuk hambanya . gugusan pulau-pulau kecil yang bertaburan di tengah-tengah laut telah memikat anak mataku . air laut yang kebiru-biruan , ombak-ombak kecil berlumba-lumba untuk menghempas di persisiran pantai telah membuat hati aku terpukau. indah sungguh ciptaanNYA . angin laut yang bertiup sepoi-sepoi bahasa meniup daun-daun yang berguguran .

berjalan dipersisiran pantai sambil menghirup angin petang , menikmati keindahan alam membuat aku menjadi lebih tenang . segala masalah yang bermain fikiran aku sebentar tadi tiba-tiba hilang . aku berjalan perlahan menuju ke sebuah gerai yang terdekat . tiba-tiba anak tekak aku berasa kering lalu diminta untuk dibasahkan . soya bergula putih menjadi pilihan aku berbanding soya bergula merah . aku mengambil tempat di sebuah bangku simen yang diukir seakan-akan kerusi kayu yang terletak dibawah sepohon pokok yang rendang . 

ketika aku sedang asyik menikmati kepekatan soya , tiba-tiba seorang lelaki tinggi , berkulit putih kemerahan menegur aku dengan memberi salam . terkejut aku , hampir-hampir air soya tersembur keluar dari mulut aku .dia meminta maaf atas teguran tadi . aku hanya senyum . dia meminta izin untuk duduk bersebelahan denganku . tanpa berkata apa-apa aku mengesot sedikit untuk memberi ruang kepadanya . 

" dahaga ye ? " tanya dia .
" ya " . balasku pendek .
" dah lama saya perhatikan awak . dari tadi lagi . " ujarnya . aku hanya senyum tanpa memandang kearahnya .
" awak datang dengan siapa ?  BF ya ? " ujarnya lagi .
" seorang je . kenapa ? " balasku .
" boleh la ye saya teman awak ? nama apa ye ? " balasnya .
" panggil aleeya je " . aku menjawab .
" oh , comel je nama tu . saya muhammad fareez hakimi . panggil fareez je " . panjang lebar dia menutur .
 bila masa aku tanya nama dia , ngomel aku dalam hati . 
" awak , boleh saya mintak nombor fon ? " ujarnya lagi .
" perlu ke ? " aku membalas .
" perlu sangat-sangat " . pantas dia menjawab sambil membuat mimik muka yang menunjukkan dia bersungguh-sungguh .
" bak sini fon awak saya taip " . pintaku .
" nah ! cepat lah " . balasnya .
" terima kasih awak " . balasnya lagi .
" tapi saya jarang guna fon sangat . kalau ada benda penting mesej je ok " . ujarku .
" tak nak . nak call jugak . malam nanti saya call okay  " . balasnya sambil berlari-lari anak . 

aku hanya senyum melihat gelagat lelaki itu . lelaki yang aku sendiri pun tidak pernah kenal tapi hati kecil aku kuat mengatakan dia jujur . matahari pun sudah hampir tergelincir . giliran bulan mengambil alih tempatnya untuk meneruskan kerjanya menerangi seluruh pelusuk bumi . kaki langit menjadi oren kemerahan-merahan . terpegun aku buat seketika . indah sungguh . dengan pantas aku mengambil keputusan untuk pulang kebilik .

" sayang menungkan apa tu ? " tanya suamiku .
aku hanya mampu tersenyum kepadanya .
" eh , orang tanya dia boleh senyum pulak " . balas suamiku .
" sayang teringat saat-saat pertemuaan kita dua tahun yang lalu  " . ujarku sambil tersenyum .
" oh , susah sangat nak tackle budak tu kan ? " ujarnya suamiku .
" ye ke ? " balasku .
" ye . terima kasih sayang sebab sudi jadi permaisuri hati abang . terima kasih sangat " . balasnya .
" sama-sama . terima kasih jugak sebab jadikan sayang halal disisimu " . aku membalas sambil memberi senyuman kepada suamiku , muhammad fareez hakimi . bahagianya . akan aku kenang setiap detik pertemuan itu dalam ingatan sanubari aku hingga akhir hayatku .

love this : 
Jadilah bunga seindah MAWAR BERDURI , 
yang menjadi impian setiap Muslimah ,
yang indahnya BUKAN untuk lelaki , 
tetapi untuk permata yang bernama SUAMI . 

sekadar perkongsian dari mimpi semalam . mimpi yang menjadi permainan tidur . assalamualaikum .

2 comments:

n0reLia hafiZaH biNti zuLkefLi said...

oit , xkan cmtu ja ? xscene dpa bcinta ka ?

nazihahrafar said...

tak dak la . idea ada yg tu ja . :)