02 February 2012

lumrah manusia




kedinginan malam membuat aku tidak boleh tidur . tidak seperti malam-malam lain . kebetulan esok cuti .dengan berbekalkan sedikit idea aku tekad untuk berblogging . seminggu aku meniggalkan dunia maya ini untuk menjalankan tugas sebagai seorang pelajar , seorang hamba allah , seorang anak  . bukan tak dak idea tapi masa tak mengizinkan aku untuk terus menghadap blog .

lumrah manusia , mempunyai tanggungjawab . dari kecil hinggalah besar tanggungjawab tu tetap ada . makin meningkat usia , makin banyak tanggungjawab . masalah juga turut tidak lekang dari kehidupan manusia . masalah yang setiapnya mempunyai jalan penyelesaian yang tersendiri . yang membezakan hanyalah cara untuk mendapatkan penyelesaian dan masa untuk selesaikan masalah itu . setiap masalah yang ada , insyaallah ada jalan penyelesaian . macam addmaths , soalan punya la panjang . satu pun tak paham . tapi jalan penyelesaiannya tetap ada . kita yang perlu mencari jalan penyelesaiannya .

semakin hari semakin berkembang semakin matang pemikiran seseorang . bila umur meningkat , aku mesti fikir apa yang aku nak buat pada hari-hari yang mendatang . ini ke ? itu ke ? ini penting ke ? ini perlu ke ? dan kadang-kadang aku terfikir apa yang aku dah buat tahun-tahun lepas . kadang-kadang perasaan menyesal itu menerkam dalam hati aku . sungguh sakit . tapi dibiarkan saja , dan mengharap benda itu tak kan lagi berulang .
setiap hari kita terikat dengan rutin harian kita . langsung kita tak mempunyai masa untuk rehat , tenangkan fikiran . kadang-kadang bila berfikir terlalu banyak dan ada sesuatu perkara yang membuat aku menjadi geram perasaan marah  mendadak naik . geram teramat sangat . mulut terus keluarkan kata-kata yang tak sepatutnya . bila keadaan dah ok , aku terus jadi tak marah . susah aku nak marah orang . bila dah marah , senang aku redakan perasaan marah pabila meluahkan apa yang tidak memuaskan hati aku . maaf kalau aku terkasar bahasa .

bila marah luahkan saja . bila ada masalah luahkan saja . bila bahagia luahkan , bila sedih luahkan . itu yang membuat aku menjadi lebih tenang . lebih tenang jika berdoa kepadanya . akan tenang jugak bila tengok belon-belon yang berwarna-warni terapung-apung diawan . mendengar burung-burung berkicau . aku bersyukur mempunyai lumrah yang sangat unik . lumrah manusia yang begitu unik bagiku . assalamualaikum .

No comments: